Optimizacija spletnih strani


  1. Hitri napotki za optimizacijo
  2. Zakaj optimizacija spletne strani
  3. Kako izboljšati uvrstitev v iskalnikih
  4. Vsebina spletne strani
  5. Zunanje povezave
  6. Drugi koristni nasveti

1. Hitri napotki za optimizacijo

  • HTML naslov (title)
    Naj bo različen za vsako podstran in naj vsebuje najpomembnejšo ključno besedo ali besedno zvezo.
  • Meta oznake
    Pomembni sta oznaki description (opis) in keywords (ključne besede). Vsaka podstran naj ima svoje meta oznake.
  • Vsebina spletne strani (teksti)
    Gostota, frekvenca, pozicija in prominenca za vas pomembnih ključnih besed v samem besedilu spletne strani.
  • Imena URL naslovov, datotek in slik
    Vsebujejo naj konkretne ključne besede, ne pa npr. img01.jpg ali file1.pdf.
  • ALT oznake slik
    Z njimi iskalniku poveste, kaj se nahaja na sliki. Uporabite ključno besedo!
  • Dobra navigacija
    Navigacija po straneh naj bo pregledna. V imenih povezav uporabite ključne besede. Povezave ne smejo biti samo v javascriptu!
  • Izognite se okvirjem in Flashu
    Stran naj ne bo narejena z uporabo okvirjev (ang. frames), naj nima vstopne Flash animacije.

2. Zakaj optimizacija spletne strani

Dobra uvrstitev na iskalnikih je za spletno stran izrednega pomena. Temu po naših lastnih raziskavah in izkušnjah botruje nekaj dejstev:

  • iskalniki v povprečju ustvarijo 90 % prometa na spletnih straneh, kar pomeni, da skoraj vsi obiskovalci vašo stran najprej poiščejo v iskalniku na določeno ključno besedo in nato kliknejo na povezavo med rezultati iskanja
  • približno 80 % obiskovalcev na iskalnikih si ogleda le prvo stran z rezultati iskanja, kar pomeni, da izgubljate kar 80 % potencialnih obiskovalcev, kupcev svojih izdelkov ali storitev, če se vaša spletna stran ne pojavi na prvi strani z rezultati na iskane ključne besede
  • polovica teh potencialnih kupcev, t.j. 40 % obiskovalcev običajno klikne na enega od prvih treh zadetkov med rezultati iskanja.

Spletno mesto, ki ima odlično obliko in vsebino, vam torej prav nič ne koristi, če ga nihče ne najde v iskalniku.

3. Kako izboljšati uvrstitev v iskalnikih

Do boljše uvrstitve v iskalnikih lahko pridete na relativno preprost način, ki pa zahteva temeljito analizo in popravilo vsebine spletne strani. Procesu izboljšave vsebine in drugih elementov, ki so pomembni za boljšo uvrstitev v iskalnikih, pravimo optimizacija spletne strani.

Optimizacija spletne strani se izvaja na dveh nivojih:

  • vsebina strani: optimizacija teksta, grafike, meta oznak, notranjih povezav ipd.
  • zunanje povezave: izmenjava povezav, vpis strani v spletne imenike ipd.

4. Vsebina spletne strani

  • Tekstovna vsebina

    Za boljšo uvrstitev v iskalnikih je pomembno, da se v vsebini strani pojavljajo besede ali besedne zveze, ki so za vas ključnega pomena. Relevantna in kvalitetno predstavljena tekstovna vsebina je bistvenega pomena za to, da se vaša stran sploh uvrsti med rezultate iskanja na določene ključne besede. Z drugimi besedami: če določene besede ni v vsebini spletne strani, ne morete pričakovati, da bodo uporabniki vašo stran našli v iskalnikih, ko bodo iskali po tej besedi.

    Pri tem je potrebno dobro razmisliti in se postaviti v vlogo potencialnega obiskovalca ali kupca. Katere so možne besede oziroma besedne zveze, ki jih bo ta vpisal v iskalnik, ko bo iskal vsebine, izdelke ali storitve, ki jih ponujamo? Nobenega učinka ne bomo dosegli, če bomo stran optimizirali na besede, po katerih uporabniki v iskalnikih sploh ne iščejo.

    Primer:
    Podjetje, ki se ukvarja z izdelavo poslovnih načrtov in investicijskih elaboratov, bo izbralo naslednje besede: poslovni načrt, poslovni nacrt, investicijski načrt, invest plan, poslovno svetovanje, podjetniško svetovanje, investicijski elaborat, finančno svetovanje itd.

    Pri specifičnih besednih zvezah (npr. izdelava poslovnih načrtov) bo imelo spletno mesto boljše možnosti za visoko uvrstitev na iskalnikih, kot pri splošnih iskalnih poizvedbah (npr. posel).

    Izbrane ključne besede se morajo dovolj pogosto pojavljati v vseh pomembnih delih spletnega mesta, tudi v t.i. meta oznakah (glej spodaj). S tem seveda nimamo v mislih neskončnega ponavljanja besed ali besednih zvez v vsebini spletišča, saj se takšno početje obravnava kot poskus zlorabe iskalnega algoritma in se kot tako tudi strogo kaznuje – poslabšanje ranga ali v skrajnem primeru odstranitev celotnega spletnega mesta iz indeksa iskalnika!

    Pomembno je, da se vsebina strani posodablja. Na spletnem mestu naj se objavljajo vsebine, ki so sorodne z obstoječimi vsebinami.

  • Meta oznake in HTML naslov

    Meta oznake (ang. meta tags) so del izvorne kode spletne strani in ne vplivajo na vsebino spletne strani vidne obiskovalcem. Vsebujejo pa določene podatke o spletni strani, ki so za predstavitev strani v iskalnikih zelo pomembni, saj naredijo spletno stran iskalnikom prijazno in na ta način pripomorejo k višji uvrstitvi ter boljši predstavitvi med rezultati iskanj.

    Meta oznake vašega spletnega mesta lahko preverite tako, da odprete spletno stran, kliknete na desni gumb miške in izberete ukaz za ogled izvorne kode strani (view source).

    Primer izvorne kode spletne strani www.najdi.si:

    <head>

    <title>Najdi.si</title>

    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">

    <link rel="SHORTCUT ICON" href="http://www.najdi.si/favicon.ico">

    <link rel="stylesheet" href=”styles.css">

    <meta name="description" content="Najdi.si je vstopna točka v slovenski splet. Poleg iskanja ponuja pregled svežih novic, najnovejših dogodkov in prireditev, največjo bazo receptov, brezplačne SMS-e… Del najdi.si je tudi najbolj obiskan slovenski interaktivni zemljevid, ki omogoča načrtovanje poti, vsebuje prometne, vremenske informacije in veliko več.">

    <meta name="keywords" content="iskalnik, avtomobili, brezplačni sms, imenik podjetij, recepti, dogodki, zemljevid, vreme, novice, horoskop, igre, slike, najdi.si">

    </head>

    Description (opis): opis vsebine strani v enemu ali dveh stavkih, ki naj bo edinstven za vsako podstran spletišča in naj vključuje tudi besede ali besedne zveze, ki so povezane z vsebino strani.

    Pravilno: Izdelava poslovnih načrtov po ugodnih cenah za vse vrste poslovnih subjektov.
    Nepravilno: poslovni načrt, cene, izdelava, podjetje

    Keywords (ključne besede): vse besede in besedne zveze na katere optimiziramo določeno (pod)stran in so tudi v vsebini te strani.

    Pravilno: poslovni načrt, izdelava poslovnih načrtov, poslovni elaborati
    Nepravilno: podjetje, firma, posel, načrtovanje stavb, gradnja, poslovno kosilo, ugodno

    Title (naslov): vsaka spletna stran vašega spletnega mesta naj ima lasten naslov, ki vsebuje besede ali besedno zvezo povezano z vsebino strani. Za dobro uvrstitev v iskalnikih je naslov strani zelo pomemben, saj je skoraj gotovo, da v kolikor v naslovu strani ni ustreznih besed ali besednih zvez, bo stran na tovrstne poizvedbe v iskalnikih slabo uvrščena.

    Pravilno: Izdelava poslovnih načrtov
    Nepravilno: Smo najboljši na svojem področju!

  • Notranje povezave
    Struktura notranjih povezav je pomembna tako z vidika iskalnikov, kot uporabniške izkušnje. Če želimo, da bodo iskalni pajki našo spletno stran prebrskali v celoti, je potrebno zgraditi smiselno strukturo notranjih povezav med posameznimi podstranmi in dokumenti. Na ta način tudi uporabnikom omogočimo lažje in preglednejše brskanje po spletišču.

    URL naslovi naj bodo opisni oz. iskalnikom prijazni (ang. Search Engine Friendly URLs), kar pomeni, da naj vsebujejo besede ali besedne zveze, na katere optimiziramo podstran. Dinamični URL naslovi, ki jih običajno generirajo sistemi za upravljanje z vsebino strani (CMS), so slabi tako z vidika uporabniške izkušnje, kot za samo optimizacijo, saj so običajno dolgi, neberljivi, vsebujejo ogromno parametrov, zaradi česar pa si jih uporabnik navsezadnje tudi ne more zapomniti.

    Iskalnikom prijazen URL: http://www.najdi.si/novice
    Iskalnikom neprijazen URL: http://www.najdi.si/index_news.jsp?action=Slovenija&a=123&xyz&1a2b

    Sidrno besedilo (ang. anchor text) na povezavah naj vsebuje besedo ali besedno zvezo, na katero optimiziramo podstran, na katero kaže povezava. Tako naj bo ime povezave, ki kaže na podstran s cenikom poslovnih načrtov kar Cenik poslovnih načrtov.

    Izogibajte se menijem narejenim v Javascriptu ali Flashu, saj te iskalnim pajkom pogosto povzročajo probleme pri navigaciji. Običajne HTML povezave so najboljši garant za to, da bodo pajki znali prebrskati vašo spletno stran. Za optimizacijo so brez učinka tudi meniji v obliki grafičnih elementov (povezava v obliki sličice).

    Koristno, tudi z vidika uporabniške izkušnje, je, da vsak spletni dokument vsebuje povezavo na predhodno stran in vstopno stran spletišča.

    Iskalnim pajkom lahko brskanje po spletni strani olajšate tudi tako, da ustvarite zemljevid strani (ang. sitemap), ki vsebuje drevo vseh povezav vaše strani in ga vključite v vsebino strani.

    Povezave naj bodo:

    • stabilne: URL naslovi naj se ne spreminjajo
    • veljavne: kažejo naj samo na delujoče spletne strani
    • kratke: naj ne vključujejo preveč ključnih besed
    • ne pregloboke: preveč nivojev lahko povzroči, da pajki spletne strani ne bodo prebrskali popolnoma v globino (npr. http://igre.najdi.si/igre/akcijske/xyzgame/details/)


  • Slikovne in druge datoteke

    Za optimizacijo je koristno, če slikovne in druge datoteke (.bmp, .jpg, .doc, .pdf …) poimenujete s ključno besedo ali besedno zvezo, slikam pa v oznako ALT (ang. alternate text) dodate tudi istoimenski opis.

    Pravilno: zlati-prinasalec.jpg (ALT=zlati prinasalec)
    Nepravilno: 1.jpg (ALT=)

5. Zunanje povezave

Pridobivanje zunanjih povezav do vaše spletne strani je eden ključnih elementov, ki vpliva na višino uvrstitve strani v iskalnikih. Pridobivanje spletnih povezav je ponavadi odvisno od vsebine spletnega mesta, kvalitete, ažurnosti ipd. Nihče ne bo naredil spletne povezave na vaše spletno mesto, če na njem ne bo dovolj relevantnih in kvalitetnih informacij o določeni temi. Potrebno je poskrbeti, da je na spletnem mestu dovolj kvalitetnih in dobro predstavljenih informacij, ki bi utegnile biti zanimive za sorodne ter druge spletne strani.

Potreben pa je predvsem lasten angažma – iskanje sorodnih in nekonkurenčnih strani in dogovor z njimi za izmenjavo povezav. S tem pri uvrstitvi na iskalniku pridobita oba partnerja. Pri izbiri partnerjev se omejite na take, ki imajo dobro spletno stran, ki je dobro uvrščena v iskalnikih in imajo tudi sami veliko kvalitetnih zunanjih povezav. Če je partnerjeva spletna stran vsebinsko sorodna vaši, je vpliv na boljšo uvrstitev med rezultati iskanj toliko večji. V primeru, da je partnerjeva spletna stran zelo slabo uvrščena v iskalnikih ali celo spada v kategorijo “spam” strani, si boste z izmenjavo povezave s tako stranjo naredili več škode kot koristi.

Eden izmed načinov pridobivanja zunanjih povezav je tudi vpis strani v iskalnike in imenike, kot so npr. spletni imenik Najdi.si, Mat’kurja ipd.

Bistvenega pomena pri zunanjih povezavah je predvsem, kaj je napisano na teh povezavah. Kot pri notranjih povezavah je tudi v tem primeru osrednjega pomena sidrno besedilo. Zunanja povezava na spletno stran mora torej vsebovati besedo ali besedno zvezo na katero optimiziramo spletno stran. Če naj bo spletno mesto uvrščeno visoko na besedo “igre”, naj tudi povezave, ki kažejo na vašo spletno stran nosijo ime “igre”. Primer:

Pravilno: Preizkusite najboljše igre
Nepravilno: Preizkusite najboljše igre – link

Ker imajo iskalniki vgrajenih veliko mehanizmov, ki preprečujejo zlorabe, kot je t.i. “link-spamming”, je potrebno biti z nabiranjem zunanjih povezav pazljiv in se osredotočiti zgolj na dobre, kvalitetne povezave in ne kar vsepoprek zbirati ogromnih količin zunanjih povezav. Zna se namreč zgoditi, da bodo iskalniki zaradi zlorabe in poizkusa prevare algoritma vaše spletišče v najslabšem primeru izločili iz svojega indeksa.

6. Še nekaj koristnih nasvetov …

  • Spletno mesto naj ne uporablja okvirjev, saj jim nekateri iskalniki ne znajo slediti, hkrati pa je prikaz strani med rezultati iskanj popačen.
  • Uporabljajo naj se HTML povezave. V primeru, da je spletno mesto narejeno v Flashu, naj se dodajo tudi HTML povezave, da bodo iskalni pajki lahko raziskali spletišče tudi v globino.
  • Uporabljajte naslove (heading) v začetku poglavij in odebelite ključne besede, saj imajo večjo težo pri iskalnikih kot navaden tekst.
  • Ključne besede naj se pojavljajo na spletnem mestu čim višje in dovolj pogosto.
  • Spletna stran naj bo dosegljiva 24 ur na dan. Zagotovite si stabilno in varno gostovanje spletne strani. V primeru, da je spletna stran v času pajkovanja nedosegljiva bo po vsej verjetnosti odstranjena iz naslednjega indeksa, strani pa bodo izgubile svoje pozicije med rezultati iskanja.
  • Spletnih (pod)strani, ki za ogled zahtevajo prijavo ali pa so dosegljive samo preko iskalnega polja, pajki ne morejo obiskati, zato jih posledično tudi ni v iskalniku.
  • Teksta, ki je zapisan v sliki (.gif, .jpg, .bmp …), pajki ne znajo prebrati, kar pomeni, da uporabniki vaše strani v iskalnikih na besede iz tovrstnega teksta ne bodo našli.
  • Izogibajte se vstopnim stranem brez vsebine, ki so namenjene na primer samo izbiri jezikov, ter uvodnim animacijam v Flashu.
  • Spletna stran je primarno namenjena vašim obiskovalcem, šele nato iskalnikom in iskalnim pajkom, zato je k optimizaciji potrebno pristopiti premišljeno. Optimizacija na račun poslabšanja kvalitete strani in uporabniške izkušnje ter s tem izgube obiskovalcev nima učinka!

Visoka uvrstitev v iskalnikih je nujna za uspešnost spletnega mesta. Vendar upoštevanje vsega navedenega še ni zagotovilo, da se bo spletna stran pri vseh za vas relevantnih iskalnih poizvedbah prikazala na prvi strani z rezultati. Vzporedno z optimizacijo je morebiti vredno razmisliti tudi o zakupu najrelevantnejših ključnih besed v iskalnikih in si na ta način zagotoviti prva mesta med rezultati iskanj na nekatere izbrane splošne poizvedbe, na katere je optimizacijo težje izvesti. Kombinacija obojega po naših izkušnjah prinaša najboljše rezultate.